Back to the Roots…Indonesia

Posted by:

Een beetje laat… maar beter laat dan nooit 😉

(toch even anders met z’on kleine uk)

Omdat India alweer zover achter ons ligt en onze laptop het een lange tijd niet deed, begint onze blog ‘hier en nu’ in Indonesië.

Na een lange en verre reis, eindelijk de eindbestemming van Indonesië bereikt. Zuid-Oost Sulawesi, Muna Island, hoofdstad Raha, waar Oma Atie Burghardt is geboren. Vanuit Makassar vlogen wij met een klein propeller vliegtuigje naar BauBau Buton Island waar we werden opgewacht door een oude vriend die ik 4 jaar geleden heb ontmoet in Flores “Petra”. Hij is tourguide van dit eiland en houdt van avontuur.

Onze gids ‘Lim’ is met ons mee gereisd. We hebben hem ontmoet in Makassar ook via Petra en reist sindsdien met ons mee als tolk aangezien de meeste locals hier nog steeds geen Engels spreken.

We bezoeken eerst de familie van Lim die hier wonen en worden hartelijk ontvangen met een uitgebreide lunch. Het is hier zeer gebruikelijk dat gasten thuis worden uitgenodigd en mee eten.

We merken meteen dat het hier een stuk heter en drukkender is dan in Makassar ( wat ookal erg aan de hete en broeierige kant was J).

Ook worden we uitgenodigd bij de familie thuis te overnachten. Omdat de huizen geen airco hebben, gaan we toch maar naar een hotel/guesthouse.

Petra brengt ons. We zitten vlakbij de haven van Baubau uiteraard krijgen we als eerst te horen waar de goede eettentjes zitten. Dat is immers ’t belangrijkste hier in IndonesiëJ Makan Makan!

Overdag is het vrij uitgestorven hier, maar ’s avonds komt er leven in de brouwerij! Al snel wordt t duidelijk dat wij de enige toeristen zijn hier. Helaas blijven de meeste toeristen alleen in Bali of Java waardoor er weinig toerisme is. Zonde! Want Sulawesi is prachtig zeker mooier dan Bali als je van natuur houdt. Uitgestrekte rijstevelden, bergen en palmbomen.

We eten ’s avonds aan het haventje waar de eetkarretjes staan. Elk karretje biedt zo zijn eigen specialiteit aan. ‘nasi goreng’ , pisang goreng, fresh juices (advocado en dragon fruit!) ook bakso wordt hier veel gegeten, soort vleesballetjes in deeg.

Ook hier krijgen we weer eten aangeboden van de mensen op straat.

“ because we are family “ wordt er in gebrekkig Engels gezegd. Een stukje verderop zitten jongeren met een gitaar en zingen liedjes. Ik heb ze nog niet verteld van mijn zoektocht. Maar voel me meteen al thuis hier! Veel relaxter dan in Bali, hier zie je hoe de locals leven.

’ s avonds komen er toch nog 2 toeristen bij. Dominique en Ilan uit Italië en Frankrijk. Ilan woont ook sinds 1 jaar in een camper en reist heel Europa door ! Nu 3 weken op vakantie met zijn vriendin. Als er al toeristen komen, komen ze via de facebook site, Backpackers Indonesie die Petra zelf heeft opgezet.

De volgende dag gaan we op pad met Petra en Lim. We zijn nog steeds in Baubau en gaan naar het loket waar ze tickets verkopen voor de veerboot ‘Pelni’ jetliner naar Muna. Die blijkt op maandag te vertekken dus we hebben nog 2 dagen in Baubau. 65.000 rps per persoon. Nog geen €6. We kopen ook een ticket voor Lim die met ons mee zal gaan.

Daarna gaan we met 2 scooters naar een prachtige waterval! We moeten een stukje lopen door de jungle en bush ook via de glibberige stenen door t water!

Eenmaal aangekomen, duiken we in het helderblauwe water! Heerlijke verfrissend, ook Jesah geniet. Nog een stukje verder naar boven, klettert het water naar beneden en krijg je een goede massage voor de nek. Hierna gaan we verder met de scooters naar ‘ hidden beach’ een tropisch paradijs wat zelfs voor de lokale bevolking geheim blijft… Petra heeft het zelf ontdekt zegt hij. En dat hebben we geweten..eenmaal aangekomen moeten we eerst nog 1 km lopen door de zwaar beboste en beplante bushbush. Omdat ik hier zelf moeilijk kan lopen, gaat kleine uk in de draagzak bij Petra. op Sommige stukken kunnen we niet rechtop lopen en moeten we half kruipend verder. Oei… Chris zegt niet naar beneden kijken, te laat…. enorme grote gifgroengele wormachtige rupsen en ik draag slippers!!!!! IIIEEEEGGHHHH Natas en mama zouden rechtsomkeers hebben gemaakt J Maargoed… ik loop toch maar door, heb geen andere keus en daarachter ligt Hidden Beach,

We komen aan het einde en staan op een cliff, prachtig uitzicht! Nu nog naar beneden klouteren. Ook dit is nog best een klus.

Maar eenmaal beneden is daar dan eindelijk…. ‘ Hidden beach’ wit strand en prachtige koralen. Snorkels en flippers zijn mee. Het water van de zee is ook heerlijk warm!

’s avonds eten we wederom bij t haventje.. onee we probeerde eerst en ‘ echt ‘ plaatselijk restaurantje. We kregen Naci Pecil. Dat moest iets vegetarisch voorstellen maar uiteindelijk hoorden we dat t kippenlever was… toch maar niet opgegeten. Pisang goreng en gebakken casava dan maar weer! Hmmmmm heerlijk en lekker vers J

De volgende dag weer een tocht met de scooter door de rijstevelden. Petra laat ons land zien wat te koop staat! 3 hectare grond voor omgerekend ongeveer €30.000 iemand interesse om een resort op te starten hier?

Dan komen er ongetwijfeld meer toeristen.

We komen uit bij het plaatselijke zwembad. Het is druk hier want het is zondag en alle locals zijn hier met grote manden eten en drinken uiteraard. Er zijn kleine bamboe hutjes gebouwd en het openlucht zwembad staat midden tussen de rijstevelden en palmbomen. Een mooi gezicht! We zijn net optijd. Het is hier nog steeds regen seizoen en het valt opeens met bakken uit de hemel!

Snel zoeken we een bamboehutje op met palen en schuilen voor de regen terwijl we onze lunch gadogado op eten. vanmorgen vers gemaakt en in papier verpakt. De regenbuien zijn heftig maar duren meestal niet zo lang.

Uiteraard is Jesah het enige blonde jongetje in het hele zwembad en heeft dus vollop bekijks als hij het water ingaat met papa. Ik ga toch maar niet. Aangezien het grootste gedeelte van de bevolking Moslim is ( en dat betekend dus dat alle vrouwen in hun kleding zwemmen + hoofddoeken). Maar kijk vanaf een afstandje hoe Jesah omringd wordt door foto cameras (“ selfie selfie selfie”) en giechelende meisjes.

De volgende dag is het dan eindelijk zover… We vertrekken naar de haven om 6.30 om de boot van 7.00 te halen naar Muna. Het is een zeer grote ferry (jetliner), vroeger van de Nederlanders geweest….